vineri, 2 ianuarie 2015

Lina Vasta - nonagenara cu voce de înger


De aproximativ o oră o ascult, cu sufletul la gură. 
Claritate, profunzime, frazare, inteligență și muzicalitate - sunt doar câteva dintre calitățile acestei soprane care, la peste 90 de ani, cântă senzațional! 
Am vrut să alfu mai multe...Internetul este însă destul de sărac în informații despre Lina Vasta, dar, accesând arhiva cotidianului La Repubblica (12 iunie 2008), iată ce am descoperit:

Cele trei vieți ale Linei Vasta 

Prima: marea scenă, unde, după ce a urmat lecții de canto cu Giannina Arangi Lombardi, își începe cariera de soprană lirico-lejeră. Traviata și Lucia di Lammermoor sunt piesele forte ale repertoriului său, ea mărturisind că publicul o admira nu doar pentru vocalitatea de excepție, dar și pentru interpretarea rolurilor. Pentru emoțiile transmise. Fără emoție, opera nu există!
A doua: Casa artiștilor "Giuseppe Verdi" di Milano (http://www.casaverdi.org/it/index.html) unde Lina Vasta continuă să cânte. Primeam mulți vizitatori, pentru care organizam mici concerte: o dată au venit niște japonezi care, fiind atât de fascinați de vocea mea, mi-au propus să cânt chiar în Japonia. La vârsta mea? 
Pentru mai multe amănunte privind activitatea/viața sopranei și a rezidenților Casei Verdi, vă invit să urmăriți acest documentar: 
Ani întregi, Lina Vasta tace. 
În cadrul Festivalului Oltrarno Atelier, soprana este invitată să interpreteze pagini de A. Boito, V. Bellini, G. Puccini, fiind acompaniată la pian de Diego Mattiello. 
A treia: M-am căsătorit cu un dirijor care, deși ar fi putut să mă ajute în carieră, fiind îngrozitor de gelos, mi-a propus o viață de familie. Personal nu-i cred pe cei care afirmă că maternitatea și cariera pot conviețui. Așadar, am renunțat la cântat foarte repede. Poate și din acest motiv vocea mea este atât de bine conservată. Este într-adevăr vorba despre tehnică, dar și de o predispoziție naturală.
Din viața de artistă îi lipsesc foarte mult călătoriile. De mică mi-am fixat un obiectiv: să mă plimb prin lume. Am fost foarte aproape...
La Teatro Alla Scala soprana merge rar: Cântăreții nu prea mai contează, pentru că se supun precum soldații ordinelor dirijorilor. 
(Adaptarea articolului îmi aparține și mărturisesc că mi-aș fi dorit să fie redat în întregime). 

Dacă v-am stârnit curiozitatea, vă propun, în final, câteva înregistrări cu Lina Vasta:

1. Senza mamma - Suor Angelica - G. Puccini

2. Addio del passato - La Traviata - G. Verdi 





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu